به وب سایت شرکت کاغذ سنگی نو ظهور شاهرود خوش آمدید.​

به وب سایت شرکت کاغذ سنگی نو ظهور شاهرود خوش آمدید.​

به وب سایت شرکت کاغذ سنگی نو ظهور شاهرود خوش آمدید.

کاغذ دوستدار محیط زیست چیست؟

کاغذ دوستدار محیط زیست چیست؟

کاغذ دوستدار محیط زیست چیست؟

کاغذ دوستدار محیط زیست یا کاغذ سنگی را می‌توان از پدیده‌های نجات بخش طبیعت در عصر حاضر نامید. ابداعی کم‌نظیر که در صورت اشاعه مصرف آن، شاهدکمک بزرگی به حفظ و نگهداری از طبیعت سبز اطراف خود خواهیم بود.

این موضوع تنها با گسترش شیوه کاربرد و تولید این نوع کاغذ امکان‌ پذیر است که مانع از قطع بیشتر درختان می‌شود. برای دستیابی به این هدف، آشنا نمودن عموم با این پدیده جالب می‌تواند راه گشا باشد.

کاغذ دوستدار محیط زیست و محافظت از طبیعت!

ابداع کاغذ، تحول بزرگی در زندگی بشر و نقطه عطفی در حفظ تاریخ و گسترش علوم به‌شمار می‌آید. گرچه غیر از نگارش، کاربردهای مختلف دیگری نیز از این صفحات ارزشمند صورت می‌گیرد. اما استفاده بی‌رویه از آن، که همزمان با افزایش جمعیت و اختراع دستگاه چاپ و انقلاب صنعتی اتفاق افتاده، تاکنون به قیمت زندگی هزاران و بلکه میلیون‌ها درخت در سراسر دنیا تمام شده است. فاجعه‌ای که به‌نظر نمی‌رسد بشر چندان به عمق آن پی برده باشد!

حتی وجود تکنولوژی ارتباطات در عصر ما و استفاده از سایر راه‌های نشر اخبار و اطلاع‌رسانی نظیر ایمیل و دنیای وسیع اینترنت هم نتوانسته تاثیر چندانی در کاهش میزان مصرف کاغذ و فراورده های آن پدید آورد.

با ادامه این روند، طولی نخواهد کشید که درختان به اسطوره‌هایی قدیمی در ذهن کودکان عصر ما تبدیل شده و محیط زیست، اصلی‌ترین دستگاه پیکره خود و ریه‌های زمین را برای همیشه از دست خواهد داد!

چاره چیست؟ برای پیشگیری از مرگ زودرس جنگل‌ها چه می‌توان کرد؟ آیا مصرف میلیون‌ها تن کاغذ تولید شده از چوب درختان که بخش بزرگی از آن بدون حتی یک‌بار استفاده، دور ریخته می‌شود تا این حد ضروری است؟

کاغذ سنگی چیست و چگونه تولید می‌شود؟

در سال‌های اخیر نگرانی طبیعت دوستان بابت عرضه و تقاضای بالاتر کاغذ و به تبع آن قطع روزافزون درختان افزایش یافته است. عده‌ای از این افراد نیز دست به ابتکارات و ابداعاتی زده‌اند تا از این معضل پیشگیری نموده و روش‌های دیگری را برای تولید کاغذ به‌کار گیرند.

کاربرد ساقه گیاهان یک‌ساله، نیشکر، علف و پوشال، ضایعات کشاورزی و مواد بازیافتی از مواردی هستند که در این پروسه به کار گرفته شده‌اند. در این میان ابداع کاغذ سنگی یا کاغذ از سنگ آهک، راه حلی کاملا متمایز و متفاوت است. شیوه‌ای که در آن کاغذ، بدون استفاده از هیچ نوع گیاه و فارغ از کسر کردن آب از طبیعت تولید می‌شود!

این برای دوستداران محیط زیست، به‌منزله معجزه‌ای است که پس از قرن‌ها، از بریده شدن بیشتر درختان و نابودی این منابع طبیعی و ارزشمند پیشگیری می‌کند. کاغذ دوستدار محیط زیست از ماده ‌کربنات کلیسم یا سنگ آهک و مواد پلیمری طی فرایند شیمیایی تهیه می‌شود.

در ادامه مطلب، شما را با خواص و مزیت‌های کاربردی این ماده آشنا می‌کنیم. هم‌چنین درباره شیوه استفاده و سهولت کاربرد آن در موارد گوناگون برایتان خواهیم گفت.

محصولات تولید شده با کاغذ سنگی 103 طبیعت

کاغذ دوستدار محیط زیست: قابل بازیافت در طبیعت!

بخش زیادی از مشکلات محیط زیست، به مواد و فاکتورهایی مربوط می‌شود که پس از ورود به چرخه زیست محیطی، به‌آسانی تجزیه نمی‌شوند. ماندگاری بالای این مواد و تاثیری که بر چرخه زندگی موجودات دیگر دارند مخرب است. از طرفی منابع مصرف شده برای تولید آنها اغلب تجدیدناپذیر بوده یا زمان بازتولید آنها بسیار طولانی است.

مانند درختانی که برای تولید کاغذ مورد استفاده قرار می‌گیرند. این درختان اغلب به‌راحتی جایگزین نشده و کاغذ تولیدی از آنها نیز، در صورت ترکیب با مواد مصنوعی نظیر PVC برای چاپ، بسیار دیرتر در طبیعت تجزیه می‌شود.

ادامه و تکرار این زنجیره، تاثیرات مخرب زیست محیطی فراوانی ایجاد می‌کند که اغلب جبران ناپذیر هستند. به این ترتیب و با گذشت چند دوره از کاهش درختان، طبیعت دستخوش تغییرات نامطلوب زیادی می‌شود که آلودگی هوا و عدم امکان تصفیه آن از طریق طبیعی، تنها بخشی از آنها هستند.

با تولید انبوه کاغذ سنگی و جایگزینی آن با انواع تهیه شده از چوب درختان، این زنجیره تخریب قطع می‌شود.

 
محصولات تولید شده با کاغذ سنگی 104طبیعت

تولید و موارد استفاده از کاغذ دوستدار محیط زیست

این نوع کاغذ از باقیمانده سنگ‌های آهکی و ضایعات کارخانجات سنگ مرمر تولید می‌شود. از آنجا که بافت دانه‌دار نداشته و از پودر سنگ ساخته شده، سطح صاف و نرم‌تری نسبت به کاغذهای معمولی دارد. نکته‌ای که کاربرد آن را در چاپگرها و دستگاه‌های پرینتر با سهولت و کیفیت بیشتری روبرو کرده است.

از این نوع کاغذ همه‌گونه استفاده صورت می‌گیرد. از چاپ لیبل کاغذ سنگ و استفاده در تهیه لباس‌های یکبارمصرف تا تهیه و کاربرد در ساخت نوشت‌افزار، ساک‌های دستی، کتاب و مجله و…

جالب اینکه برای چاپ بر روی کاغذ سنگی نیازی به کاربرد مرکب تخصصی و زینک ویژه نیست. عدم استفاده از ماده PVC، مانند آنچه در چاپ بر روی کاغذهای کلاسیک مرسوم بوده، درجه انحلال و تجزیه پذیری این نمونه را بالاتر برده و آن را به یک محصول دوستدار محیط زیست تبدیل نموده است.

  • کاغذ سنگی در برابر پارگی مقاوم‌تر از انواع معمولی است. بنابراین اگر کتاب یا نشریه‌ای بر روی آن چاپ شود، اطمینان خاطر بیشتری برای حفظ و ماندگاری آن وجود خواهد داشت.
  • از طرفی نسبت به آب و چربی کاملا مقاوم بوده و یک ماده عایق محسوب می‌شود. موردی که کاربرد این ماده را برای استفاده در لیبل مواد غذایی و ارایشی کاملا مناسب نموده است. همین خاصیت این نوع کاغذ را برای تهیه لباس‌های ضد آب یکبار مصرف و ساک دستی برای حمل اشیاء نیز مناسب و ایده‌آل نموده است.

سخن آخر

این روزها که طبیعت و محیط زیست اطراف ما از جهات مختلف تهدید و تخریب می‌شود، استفاده از هر فرصتی برای محافظت از آن را باید غنیمت شمرد.
مصرف کاغذ سنگی برای پیشگیری از قطع بیشتر درختان یکی از همین فرصت‌هاست. تولید و کاربرد آسان، مناسب بودن قیمت کاغذ سنگی و از همه مهم‌تر تجزیه‌پذیری بالا در طبیعت از مزایایی هستند که ما را به جایگزینی این محصول با کاغذهای معمولی، بیش از پیش تشویق می‌کنند.

با محیط زیست دوست باشیم و خود را از مزایای طبیعت محروم نکنیم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سوالی برایتان پیش آمده ؟ از ما بپرسید.
×